9. november - Výročie posvätenia Lateránskej baziliky

 

    V  dnešnom  sviatku  výročia  posviacky  Lateránskej  baziliky  kresťania  latinského  obradu  vyjadrujeme  svoje  spoločenstvo  a  jednotu  s  rímskym  biskupom,  s  pápežom,  ale  máme  aj  príležitosť,  aby  sme  uvažovali  o  samotnom  zmysle  kostola  ako  posvätného  príbytku.

    Čo  predstavuje  pre  liturgiu  a  pre  kresťanskú  spiritualitu  posvätenie  kostola  a  samotný  kostol,  ktorý  vnímame  ako  miesto  bohoslužieb?  Priblížme  si  slová  dnešného  Evanjelia:  Ale  prichádza  hodina,  ba  už  je  tu,  keď  sa  praví  ctitelia  budú  klaňať  Otcovi  v  duchu  a  v  pravde.  Lebo  sám  Otec  hľadá  takých  ctiteľov  (Jn  4,23).

    Ježiš  nás  učí,  že  Božím  chrámom  je  predovšetkým  srdce  človeka,  ktorý  prijal  Božie  slovo.  Keď  Pán  Ježiš  hovorí  o  sebe  a  o  svojom  Otcovi,  povie:  Kto  ma  miluje,  bude  zachovávať  moje  slovo  a  môj  Otec  ho  bude  milovať,  prídeme  k  nemu  a  urobíme  si  uňho  príbytok  (Jn  14,23)  a  sv.  Pavol  píše  kresťanom:  Neviete,  že  ste  Boží  chrám  a  že  vo  vás  prebýva  Boží  Duch?  (1  Kor  3,14),  dokonca  aj  tieto  slová:  A  neviete,  že  vaše  telo  je  chrámom  Ducha  Svätého,  ktorý  je  vo  vás,  ktorého  máte  od  Boha,  a  že  nepatríte  sebe?  (1  Kor  6,19).

    Novým  Božím  chrámom  je  teda  veriaci.  Miesto  prítomnosti  Boha  a  Krista  je  aj  tam,  kde  sú  dvaja  alebo  traja  zhromaždení  v  jeho  mene  (porov.  Mt  18,20).  II.  vatikánsky  koncil  nazval  kresťanskú  rodinu  domácou  cirkvou  (LG  11),  čiže  malým  chrámom  Boha,  pretože  vďaka  sviatosti  manželstva  rodina  je  miestom,  kde  sú  dvaja  alebo  viacerí  zjednotení  v  Ježišovom  mene.  Z  akého  dôvodu  potom  my  kresťania  dávame  takú  dôležitosť  chrámom,  kostolom,  keď  každý  z  nás  sa  môže  klaňať  Bohu  v  duchu  a  v  pravde  svojho  srdca  alebo  doma?  Prečo  máme  za  normálnych  okolností  povinnosť  ísť  do  kostola  každú  nedeľu?  Odpoveď  je,  že  Ježiš  Kristus  neprichádza  spasiť  oddelene  jedných  od  druhých,  ale  prišiel,  aby  vytvoril  ľud,  spoločenstvo  ľudí,  ktorí  budú  spojení  s  ním  i  medzi  sebou.  Okrem  toho  nám  evanjelista  Ján  v  Knihe  Zjavenia  píše:  A  počul  som  mohutný  hlas  od  trónu  hovoriť:  Hľa,  Boží  stánok  je  medzi  ľuďmi!  A  bude  medzi  nimi  prebývať,  oni  budú  jeho  ľudom  a  sám  Boh  -  ich  Boh  -  bude  s  nimi  (Zjv  21,3).  Tento  príbytok  Boží  uprostred  svojho  ľudu  nazývame  Cirkev.  Ona  je  miestom  jeho  prítomnosti  na  zemi.  Samozrejme,  Cirkev  to  nie  je  len  miesto,  chrám,  nech  by  šlo  o  románsku  alebo  gotickú  katedrálu,  alebo  barokový  či  moderný  kostol.  Cirkev  je  predovšetkým  spoločenstvo  ľudí  -  nielen  pápeža,  biskupov  a  kňazov,  ktorí  sa  zjednocujú  okolo  Boha  vďaka  viere  a  sviatostiam.  Latinské  pomenovanie  Cirkvi  Ecclesia,  ktoré  pochádza  z  gréckeho  ek-kaleo  znamená  zvolávať,  pozývať,  a  to  nám  naznačuje,  že  Cirkev  je  miesto,  kde  sa  zhromažďujú  povolaní  Bohom  v  Ježišovi  Kristovi.  Je  to  privilegované  miesto  stretnutia  sa  s  Bohom,  pretože  je  to  miesto,  kde  počúvame  Božie  slovo  a  kde  slávime  Eucharistiu.  Vráťme  sa  ešte  k  chrámu.

    To,  čo  je  dom,  príbytok  pre  rodinu,  to  je  kostol  pre  rodinu  Božiu.  Ako  píše  náš  istý  súčasník:  Kristom  založená  Cirkev  sa  stala  novým  mestom,  novou  rodinou.  Jej  viera  je  múrom  proti  silám  zmätku,  ktoré  by  zničili  svet.  Kostol  sa  stáva  symbolom  tohto  domu  a  mal  by  byť  domovom.  Práve  dnešný  človek  tak  veľmi  potrebuje  domov.  Zo  všetkých  strán  sme  ohrozovaní  bezdomovstvom,  odcudzením  sa  od  druhých,  ba  aj  od  nás  samých,  ale  nemôžeme  žiť  bez  prístrešia.  Cítime,  ako  nás  ohrozuje  psychické  bezdomovstvo.  Práve  kostol  by  sa,  popri  prirodzenej  rodine,  mal  stať  týmto  útočišťom,  vzorom  spoločného  života  medzi  rozličnými  národmi,  národnosťami  a  etnikami,  ako  aj  inšpiráciou  pre  dialóg  medzi  konfesiami,  vzájomnú  pomoc  a  solidaritu.

    S  kostolom  je  prepletený  život  kresťana  aj  vo  všetkých  jeho  časových  pohyboch.  Krásne  to  opisuje  Prof.  Hanus:  S  týmto  domom,  ktorý  sa  volá  kostol,  býva  spojený  celý  náš  život.  Je  to  pravidelné  curriculum  nášho  života.  Narodil  som  sa,  niesli  ma  do  kostola,  prijal  som  sviatosť  krstu,  stal  som  sa  dieťaťom  Božím,  dedičom,  členom  Cirkvi.  Priviedli  ma  k  Pánovmu  oltáru,  aby  som  sa  stal  účastným  Kristovej  Obety.  Tu  som  prijal  sviatosť  birmovania,  stal  som  sa  spolupracovníkom,  spolubojovníkom  Božím,  plnohodnotným,  dospelým  kresťanom.  Podľa  kostola  sa  žije  rytmus  práce  a  sviatku,  pracovného  dňa  a  nedele.  Vždy  znova  Boží  ľud  prežíva  Kristovo  narodenie,  verejné  účinkovanie,  smrť  a  vzkriesenie.  Posvätenie  všedného  dňa  a  posvätenie  týždňa  dňom  Pána,  ktorý  sa  zasväcuje  oslave  Boha.  Všedné  dni  sa  odohrávajú  v  domácnostiach  a  na  pracoviskách,  každý  vo  svojom  okruhu.  V  nedeľu  sa  v  kostole  schádza  celá  farnosť,  veľká  spoločná  rodina,  Boží  ľud,  na  účasť  na  Obete,  na  účasť  na  slove  Božom.  Celý  život  kresťanskej  rodiny  je  viazaný  na  kostol:  týždeň  a  nedeľa,  hlavné  sviatky  cirkevného  roka,  v  okruhu  vianočnom  i  veľkonočnom,  hlavné  rodinné  udalosti,  uzavretie  manželstva  i  slávnosť  primícií,  keď  novokňaz  po  prvý  raz  pristupuje  k  oltáru,  obetovať  Obetu  Veľkňazovi.  S  kostolom  sa  lúči  kresťan  na  svojej  poslednej  ceste  do  večnosti.

    Čo  však  pre  nás  znamená  chrám  ako  dom  modlitby  a  miesto  slávenia  liturgie?  Ako  sa  správame  v  kostole?  Sme  nesústredení,  alebo  máme  aktívnu  účasť  a  pozorne  sa  zapájame  do  čítaní,  spevu  a  ostatných  liturgických  úkonov?  Usmerňuje  účasť  na  nedeľnej  sv.  omši  naše  správanie  a  postoje  v  rodine,  v  práci,  v  škole,  vo  farnosti,  stretnutie  s  našimi  priateľmi?

    Pri  tejto  príležitosti  si  uvedomujeme  aj  smutný  fenomén,  ktorým  je  u  mnohých  zanechanie  nedeľného  slávenia  Eucharistie  a  návštevy  kostola. Veľkí  náboženskí  géniovia  boli  ľuďmi  hlbokého  vnútorného  života  a  zároveň  boli  včlenení  do  spoločenstva,  navštevovali  chrám,  boli  praktizujúci  kresťania.

    Sv.  Augustín  rozpráva  vo  svojich  Vyznaniach  o  veľkom  rétorovi  a  filozofovi  Viktorínovi,  ktorý  sa  obrátil  z  pohanstva  ku  kresťanstvu.  Keď  už  bol  presvedčený  o  pravde  kresťanstva,  povedal  kňazovi  Simpliciánovi:  Vedz,  že  už  som  skoro  kresťanom.  On  mu  odpovedal:  Neverím  ti,  pokiaľ  ťa  neuvidím  v  kostole.  Viktorín  sa  spýtal:  Sú  to  teda  steny  kostola,  čo  robia  z  ľudí  kresťanov?  Takto  to  medzi  nimi  išlo  nejaký  čas.  Jeden  deň  čítal  Viktorín  v  Evanjeliu  Kristove  slová:  Kto  sa  bude  hanbiť  za  mňa  a  za  moje  slová,  za  toho  sa  bude  hanbiť  Syn  človeka,  keď  príde  v  sláve  svojej  i  Otcovej  a  svätých  anjelov  (Lk  9,26).  Pochopil,  že  z  ľudských  ohľadov  sa  hanbil,  čo  by  na  to  povedali  jeho  učení  kolegovia,  a  rozhodol  sa  vkročiť  do  chrámu.  Šiel  za  Simpliciánom  a  povedal  mu:  Poďme  do  kostola,  chcem  sa  stať  kresťanom.  Verím,  že  tento  príbeh  má  čo  povedať  aj  dnešným  vzdelaným  ľuďom.

    Kresťanské  chrámy  sú  Božím  príbytkom  a  svätým  miestom.  Boh,  ktorý  sa  stal  človekom,  skutočne  prebýva  medzi  nami  v  Eucharistii.  Koľko  ľudí  stretlo  Boha  tým,  že  vstúpili  do  kostola.  Jeden  z  nich  bol  aj  spisovateľ  Paul  Claudel,  ktorý  znova  našiel  vieru,  keď  jedného  dňa  vstúpil  do  Katedrály  Notre  Dame  v  Paríži.  Neskôr  povedal,  že  v  tej  chvíli  vstúpila  do  neho  všetka  viera  Cirkvi.  Preto  je  nevyhnutné,  aby  sme  v  našich  kostoloch  udržali  atmosféru  ticha  v  duchu  Ježišových  slov:  Môj  dom  je  dom  modlitby.  Musíme  si  dávať  pozor,  aby  sme  nesprofanizovali  chrám.

    Je  jeden  pekný  žalm,  ktorý  bol  napísaný  na  oslavu  radosti  z  toho,  že  sa  môžeme  znova  vrátiť  do  chrámu.  Nech  nás  jeho  slová  vedú  vždy,  keď  budeme  prichádzať  do  chrámu:  Aké  milé  sú  tvoje  príbytky,  Pane  zástupov,  túži  a  zmiera  moja  duša  po  nádvoriach  Pánových.  Moje  srdce  i  moje  telo  vznášajú  sa  k  Bohu  živému.  ...  Blažení  tí,  čo  bývajú  v  tvojom  dome  a  bez  prestania  ťa  velebia.  ...  Pane  zástupov,  blažený  človek,  čo  sa  spolieha  na  teba  (porov.  Ž  84).  Amen.