RÍMSKO - KATOLÍCKY KOSTOL POVÝŠENIA SV. KRÍŽA
Dodnes funkčný kostol je ukrytý vo vzrastlej zeleni v strednej časti obce. Podľa jeho polohy zakreslenej na rukopisnej mape 1. vojenského mapovania z rokov 1782-1784 je zrejmé, že pôvodne tvoril výraznú dominantu v severozápadnom
Doterajšia historicko-miestopisná a pamiatková literatúra zhodne kládla vznik stavby do roku 1720. Iba historik O. Gergelyi upozornil na existenciu starého kostola, ktorý sa spomína v súvislosti s jeho užívaním protestantami do roku 1623. Nedávnym architektonickým prieskumom interiéru veže a podkrovia lode sa podarilo doložiť stredoveký pôvod stojacej stavby, a teda túto s istotou stotožniť so starým kostolom uvádzaným v roku 1623. Prieskumom sa zistila kompletná zachovanosť stredovekej veže, ktorá kedysi stála rovnako ako dnes, v strede západnej fasády (obr. 1). Kým rozsah pôvodnej lode a tvar svätyne bude možné zistiť len budúcim hĺbkovým výskumom, podobu veže už navonok prezrádzajú prvky viditeľné v jej interiéri. Z čiastočne zamurovaných pôvodných okien je zrejmé, že táto na prízemí priechodná veža bola v hornej časti členená dvomi úrovňami okenných otvorov. Kým v dolnej úrovni sa na všetkých stranách nachádzali polkruhové okná metrovej výšky, nad nimi sa vynímali vysoké a segmentovo zaklenuté okná s výškou okolo 1,65 m. Okolo najlepšie zachovaných okien vo východnej stene sa dodnes zachovali plochy pôvodnej nahrubo vyhladenej exteriérovej omietky (obr. 2). Podľa jej charakteru a samotného stvárnenia okenných otvorov je možné predbežne datovať vznik stavby do obdobia 13.-14. storočia. K možnosti jej presnejšieho datovania chýbajú historické písomné zmienky z uvedeného obdobia. Pravdepodobne už od svojho vzniku bola sakrálna stavba filiálnym kostolom, o ktorého existencii sa len náhodilo dozvedáme zo sporov v 15. storočí. Konkrétne sa pri príležitosti zmieru medzi Petrom a
Ďalšie osudy kostola v novoveku sú spojené s reformáciou, ku ktorej sa priklonili aj tunajší Forgáčovci. O prítomnosti protestantov v Gýmeši a v susedných obciach Kolíňany a Kostoľany sa dozvedáme v roku 1570, pričom kostol v Gýmeši zostal v ich užívaní do roku 1623. Viacej informácii o stave kostola v 17. storočí podáva kanonická vizitácia z roku 1674. Z nej sa dozvedáme, že bol filiálnym kostolom Ladickej farnosti. Hneď v úvode sa spomína, že v tom čase bol silno porušený (destructum), čo by mohol byť zrejme dôsledok niektorého z posledných tureckých nájazdov v roku 1663 alebo 1671. Kamenná veža mala strechu pokrytú šindľom, pričom v nej sa nachádzal jeden stredne veľký zvon. Vo veži bola tiež jedna komôrka pre cirkevného služobníka. Loď kostola bola bez výmaľby a obsahovala drevený chór, pričom svätyňa bola zaklenutá. Na subtílnom drevenom obetnom stole sa nachádzala ozdobná krycia textília podobná tureckej, ľudovo zvaná pamut. Z vybavenia interiéru sa ďalej spomínajú dva oltáre, pričom jeden mal maľovaný obraz. K ďalšiemu vybaveniu kostola patrila krycia textília (mapa), 7 obrusov, 1 misál poskytnutý bratmi paulínmi, 2 biele drevené a tri ďalšie svietniky. Na záver sa uvádza, že kostolu neprislúchal žiaden iný majetok a nebol tu ani cintorín. O premenu chrámu v 18. storočí sa pričinili biskup Pavol IV. Forgáč a jeho vnuk, komorník Ladislav Forgáč. O týchto dvoch veľkolepých barokových prestavbách chrámu ukončených v rokoch 1720 a 1790 nás dodnes informujú sčasti zachované pamätné nápisy na doske z červeného mramoru, situované nad vstupom do kostola:
Quam
Ecclesiam Comes Paulus Forgách Episcopus . Rosoniensis . MDCCXX . Extruxit Illam Nepos . Eiusdem . Comes . Ladislaus . Forgách Cubicularius Regius . Restaurando Adauxit MDCCLXXXX
( … ktorý kostol gróf Pavol Forgáč, biskup rosoňský, v roku 1720 postavil, ktorý tohože vnuk, gróf Ladislav Forgáč, kráľovský komorník, obnovením rozšíril v roku 1790 )
Z archívnych prameňov sa dozvedáme aj o ďalšom nápise, ktorý sa spolu s dvojitým erbom nachádzal na bráne kostola:
Paulus Comes Forgách Gymes totius
Arcis Reaquisit. et haereditarius Possess. Ell. Eppis. Rosonien. Praepos. S. Irenaei. S C et Catholicae Mattis Consiliarius. Paulus Iunior Comes Forgách Gymes totius Arcis inmediatus haereditarius Successor. Fidei Consiliarius. Abbas BMV de Rakony SS. Theol. Doctor Romae Creat. MDCCXX
(Gróf Pavol Forgáč, znovuzískateľ a dedičný majiteľ celého hradu Gýmeš, zvolený biskup rosoňský, prepošt sv. Ireny, radca svätého cisársko-kráľovského a katolíckeho majestátu.
Gróf Pavol mladší Forgáč, následný dedič tohože celého hradu Gýmeš, čestný radca, opát P. Márie v Rakony, najsvätejší doktor teológie menovaný v Ríme 1720)
Bez podrobného sondážneho
ÖNTÖTTE EGRY FERENCZ KISGEJŐCZŐN.
KÉSZÜLT 1921 ÉVBEN AZ 1914 - 18 ÉVI VILÁGHÁBORÚBAN ELREKVÍRÁLT GHYMESI VÁRBÓL SZÁRMAZÓ RÉGI HARANG HELYÉBE KÜZADAKOZÁSBÓL.
(Odlial František Egri v Kisgejőczi. Zhotovený z verejnej zbierky v roku 1921 namiesto starého zvona pochádzajúceho z Gýmešského hradu, zrekvírovaného vo svetovej vojne v rokoch 1914 - 18).
V polovici 19. storočia vo veži pribudol aj tretí, dodnes zachovaný stredne veľký zvon s nápisom:
GYMES MEZŐVÁROS 1851
( Poľnohospodárske mesto Gýmeš 1851)
Zachovaný chór v západnej časti kostolnej lode vznikol až v roku 1910, pričom pamätný nápis z vnútornej strany prekladu uvádza aj jeho meno staviteľa: „ ÉPITETTE GALAMBOS . J 1910“.
Zo schematizmov z konca 19. až polovice 20. storočia sa dozvedáme, že gýmešský kostol zostal do roku 1944 filiálkou Ladickej farnosti. Za farára Ladislava Borbása tu v roku 1899 zaregistrovali 1283 katolíkov, v roku 1916 ich bolo 1290, o sedem rokov neskôr len 1103 a v roku 1944 až 1350. Samostatná farnosť bola v Gýmeši založená 4. februára 1944 a jej správcom sa stal Aurelius Košinár. Nárast obyvateľstva si vynútil zväčšenie priestorov malej sakrálnej stavby, a tak bol v roku 1950 kostol
V takomto stave slúži kostol dodnes a plní svoju pôvodnú funkciu veriacim obce. Napriek tomu, že sú naďalej opomíňané vysoké hodnoty tejto sakrálnej stavby, ktorá sa dodnes nedostala do zoznamu štátom chránených kultúrnych pamiatok, možno ju s istotou zaradiť k vysoko hodnotným predstaviteľom stredovekých vidieckych kostolov a zároveň pokladať za najstaršiu stojacu stavbu v obci. |
||||||||||
Zdroj: Alexander Fehér a kol.: Jelenec. Monografia |
Zdroj: https://www.jelenec.sk/obec-2/kultura/kostol/