ROK SEDEMBOLESTNEJ PANNY MÁRIE (1/2014)
Prečo Sedembolestná?
Panna Mária sprevádzala Božieho a svojho Syna na jeho životnej púti. Od počatia a narodenia až po smrť na kríži a zmŕtvychvstanie bola s ním. Hoci nie vždy fyzicky, ale duchom ho vždy sprevádzala. Nevieme, či bola pri nanebovstúpení, lebo evanjeliá to neuvádzajú. Vieme však, že spolu s apoštolmi očakávala Ducha Svätého: „Títo všetci jednomyseľne zotrvávali na modlitbách spolu so ženami, s Ježišovou matkou Máriou a s jeho bratmi.“ (Sk 1, 14)
Ježišov život nebol na ružiach ustlaný. Narodil sa v biednej maštali a zomrel na dreve kríža. Medzi týmito hraničnými udalosťami nachádzame skromný život v Nazarete, ktorý bol počas verejného účinkovania obetavý až do vyčerpania. „Líšky majú svoje skrýše a nebeské vtáky hniezda, ale syn človeka nemá kde hlavu skloniť.“ (Mt 8, 20) Neúnavne putoval po celej krajine. Aj zabiť ho chceli. Keď apoštoli lúskali obilné klásky, aby zahnali hlad, iste ani on nebol sýty. To všetko robil pre našu spásu.
Panna Mária bola materinsky citlivo účastná na jeho živote. Naznačuje to útek do Egypta pred Herodesom alebo hľadanie dvanásťročného Ježiša v jeruzalemskom chráme. No predovšetkým to dokazuje účasť na umučení a hrdinský postoj pod krížom. Celý jej život bol poznačený znášaním obetí a Ježišových bolestí. Cítila a trpela s ním.
Nebolo to len sedemkrát. Jej bolesti sa nedajú taxatívne vymenovať. Biblické číslo sedem znamená plnosť. Rozprávanie o stvorení je zarámované do siedmich dní. Siedmy bol zavŕšením. Boh akoby kontemploval nad tým, čo stvoril. Bolo to všetko dobré. „A Boh videl všetko, čo urobil, a hľa, bolo to veľmi dobré.“ (Gn 1, 31) Apoštol Peter sa raz pýtal Pána Ježiša: „Pane, koľko ráz mám odpustiť môjmu bratovi, keď sa proti mne prehreší? Azda sedem ráz?“ Ježiš mu odpovedal: „Hovorím ti: Nie sedem ráz, ale sedemdesiatsedem ráz.“ (Mt 18, 21–22) To znamená vždy. Výrok Pána Ježiša je zdôraznením toho „vždy“. V Knihe zjavenia sv. apoštola Jána čítame, že píše siedmim ázijským cirkvám, čo znamená, že jeho učenie v listoch platí pre celú Cirkev.
Právom teda môžeme povedať, že život Panny Márie bol spojený so životom Ježiša a plný obety a utrpenia. Svoje poslanie byť matkou Spasiteľa prijíma z lásky k nám. S takou istou láskou prijíma poslanie byť aj našou matkou. „Hľa, tvoj syn, hľa, tvoja matka.“ (porov. Jn 19, 26 - 27) Ján pod krížom zastupuje celé ľudské pokolenie. Ona je našou matkou. Tak ako sprostredkovala Ježiša celému ľudstvu, tak ho sprostredkovala každému z nás v našom duchovnom živote.
Náš národ si ju uctieva pod titulom bolestí, ktoré pre nás vytrpela. Sedembolestná... Čo všetko toto slovo obsahuje? Keď povieme, že plnosť bolestí, musíme povedať aj plnosť lásky. Plnosť jej lásky k nám.
Koľko lásky jej my dáme? Nie citovej, ale obsiahnutej v našom dobrom kresťanskom živote. Aj od nás sa vyžaduje vernosť. Práve v súčasnej dobe, keď sa nám ponúka iný štýl a model života, ako je kresťanský. Liberalizmus nám rozvracia myslenie a hodnotu kresťanstva v našom živote. Rodina má v tomto zápase zohrať veľmi dôležitú úlohu. Má podávať dedičstvo otcov neporušené ďalším pokoleniam. Prosme ju o pomoc, aby sme obstáli v tomto zápase tak, že by sa aj ďalšie pokolenia mohli odvolávať na naše dedičstvo, ktoré im zanecháme.
Prosme ju teda: Sedembolestná Panna Mária, Patrónka Slovenska, oroduj za nás!
(+ František Tondra)